Democràcia i sostenibilitat
Fonaments teòrics i pràctics de democràcia i DEMÒTICA Juliol de 2002
I- Democràcia i sostenibilitat
1.
Sostenibilitat o desenvolupament sostenible: “Aquell que permet
la pervivència, salut i evolució natural o realització de totes les realitats
existents (persones, comunitats, espècies biològiques, nacions, cultures,
llengües, recursos naturals, pensaments, tradicions, religions, etc.) en termes
d’igualtat, equilibri i respecte recíproc”; “Aquell que permet satisfer les
necessitats de les generacions presents sense comprometre les de les
generacions futures” (informe Brundtland, ONU)
2.
La degradació ambiental, social i cultural actual és el fruit de la
suma de tots els comportaments individuals i col·lectius. Si no és causa només
dels poders oficials, tampoc ells sols podran aturar-ho. Ans al contrari,
normalment s’atribueix als poders oficials (estats), en complicitat amb els
grans interessos econòmics privats, les actuals polítiques insostenibles.
Efectes (impactes) a nivell
global:
pobresa creixent –la distància entre països rics i pobres s’ha triplicat els
darrers 40 anys; 225 persones posseeixen més béns que la meitat de la humanitat
junta-, guerres –avui fins i tot en directe-, degradació ambiental –25 milions
de refugiats ambientals per desertització, canvi climàtic, sequera, grans
contaminacions-, milers de morts humanes diàries per fam i malalties curables,
el 90% de les llengües i cultures en vies de desaparició –inclosa la nostra-,
desaparició d’espècies animals –entre 10 i 40 cada dia-,etc. El món continua
dividit entre rics i miserables i, paradoxalment, el grau de felicitat no és
gaire alt en cap bàndol.
A nivell local i comarcal, els territoris es
van convertint en objecte de nombroses especulacions urbanístiques i viàries:
nous camps de golf associats a operacions urbanístiques, polígons industrials
fora de lloc, proliferació de grans superfícies comercials en detriment del
comerç familiar, complexos lúdics massificadors, barris que van esdevenint
morts, amenaces viàries destructores de sistemes naturals i agraris (4t
cinturó, TGV i noves carreteres, a part de les moltes ja existents), pla
hidrològic, urbanitzacions difuses, insuficient transport públic, bosses
d’immigració no integrades, colonització lingüística i cultural, i una llista
que de segur cadascú faria molt llarga.
“En aquest món de segur que hi ha
prou recursos per satisfer les necessitats de tothom, però no pas per satisfer
la cobdícia de cadascú” (Gandhi)
3.
Llibertat, igualtat, fraternitat i sostenibilitat: la revolució
francesa va activar el camí de la llibertat i la russa la de la igualtat, però
el món segueix estant en mans d’uns 200 estats que sotmeten prop de 5.000
nacions, i d’uns pocs poders econòmics privats que exploten persones i bona
part dels recursos planetaris. Resta pendent, per tant, la revolució de la
fraternitat (entre persones i pobles) i la de la sostenibilitat (ambiental i
cultural).
4.
Què cal fer? i, qui pot garantir que es posa en
pràctica? Fa segles que hi ha
formulades propostes per un món més just: capitalisme comunitari, renda bàsica
i moneda telemàtica (www.chalaux.org ,
Ecoconcern), taxa Tobin (Attac), impost sobre la terra (George),
internalització de costos ambientals i socials, condonació del deute extern
(ONGDs, Demos), consum local i responsable, reequilibri i respecte ecològic del
territori, banca ètica, transport públic, ecoeficiència, educació i mitjans de
comunicació plurals i independents, pensament holístic, autodeterminació dels
pobles, manteniment de la diversitat cultural, ecolingüisme, etc. La via
exclusivament política continua demostrant el seu fracàs, i les mobilitzacions
populars reaccionàries esdevenen insuficients. Per tant, només una represa de
la responsabilitat per part del conjunt de les persones podrà passar-ho de la
teoria a la pràctica. L’acció i treball individual són necessaris, però no
suficients: cal l’acció col·lectiva.
5.
Per la sostenibilitat cal consciència i, per la
consciència cal participació: El canvi de comportaments cap a la
sostenibilitat no és possible sense la consciència (no només individual,
sinó col·lectiva i global) del conjunt de les persones i activitats de tots els
territoris del planeta. La consciència només es pot generar a partir d’informació
de qualitat (plural, comprensible, objectiva, comparable), i aquesta només
és possible des de la participació col·lectiva. Per tant, podem afirmar
que la sostenibilitat no és possible sense la democràcia (participativa
per definició).
Aquesta realitat ja és reconeguda i reclamada
per múltiples estaments, tant oficials (Programa de les Nacions Unides pel
Desenvolupament, centenars d’ajuntaments – Sitges, Cardedeu, Rubí, Villa El
Salvador (Perú), Porto Alegre (Brasil) i moltes altres ciutats-, convenis i
tractats oficials internacionals, Agenda 21-ONU, etc.) com per moviments
socials (moviments antiglobalització, iniciativa Demos, plataforma Attac,
moviment cap a l’Assemblea dels Països Catalans, Fòrum Social Mundial, fòrums
cívics, etc.). Però no deixen de ser encara models parcials.
6.
Democràcia: demos (del grec: poble) i
cràcia (del grec: força): veu del conjunt d’una comunitat a qualsevol
nivell (llar, municipi, comarca, país, nació, etc.). Es tracta doncs de la veu
i decisió de persones col·lectives, fruit del consens de tots els seus
integrants que n’assumeixen la responsabilitat, no pas d’una part (majoria) de
veus individuals. Es fa imprescindible així el procés: informació-diàleg-decisió,
avui inexistents de manera plena.
7.
La Iniciativa legislativa, en democràcia, la té el poble. Els estaments oficials
(polítics i tècnics), al seu servei, l’han de posar en pràctica. Actualment, el
poble renuncia a aquest dret, delegant la seva responsabilitat als governs,
quan les responsabilitats no es poden delegar.
8.
Democràcia no és només consulta ciutadana: cal diferenciar
entre la primera, que és extensiva, sobirana i potencialment total, i els
múltiples mètodes dirigistes de consultes ciutadanes, referèndums, enquestes,
mostres representatives, etc.
9.
Emancipació col·lectiva: igual que per
decidir sobre tots els seus actes una persona adulta s’emancipa o
s’autodetermina (esdevé independent), per a la democràcia veritable cal que
tots els nivells comunitaris s’autodeterminin, s’emancipin, esdevinguin
independents dels altres nivells comunitaris, dels poders oficials i dels
poders privats. Si el poble no és independent per decidir sobre tots i cadascun
dels afers públics, no pot existir democràcia, i tampoc si no disposen d’un
espai d’informació, diàleg i decisió, és a dir, l’assemblea de la comunitat.
10. Legitimitat i deure. Persona madura,
sigui individual o col·lectiva, és la que assumeix drets i deures
(responsabilitats), que s’emancipa o autodetermina. Abans que el vot delegador hi ha el dret a la
decisió directa. Tots aquells que renunciïn a participar en l’assemblea del seu
veïnat renuncien a participar en la presa de decisions col·lectives i a assumir
els seus deures col·lectius, igual com fan avui p.e. els que opten per no
votar. Els que hi participen, per tant, decideixen legítimament. Només l’assumpció de deures globals
genera drets globals.
11. Legal no sempre vol dir just o legítim. És legítim
constituir assemblees populars a voluntat dels seus membres, car la sobirania
rau en el poble. Caldrà adequar-hi després les legislacions. Mentrestant, i com
practicava Gandhi, és legítim desobeir tota norma injusta o il·legítima,
assumint-ne les conseqüències.
12. Les dues vies
principals cap a la democràcia (participativa, de base, directa): (1) via
política (dels estaments polítics –del grec: polis): des d’alguns governs
(bàsicament municipals) s’estimula la participació ciutadana, si bé de manera
dirigista, i (2) via demòtica (popular –del grec: demos): la
iniciativa la pren el poble, que s’autoorganitza en assemblees de pocs
membres (per ser operatives), atomitzades i articulades als diferents
nivells territorials. Quan aquestes són prou participades, esdevenen
fortes, retornant el poder de decisió directe al poble.
13. Els emergents moviments assemblearis o de
democràcia (participativa) no es tracten, doncs, de cap partit polític,
sinó de la recuperació de la veritable democràcia de base, de baix a
dalt, la força del conjunt del poble,
independentment de les afinitats polítiques, procedència o ocupació, recuperant
així la cohesió social, la il·lusió col·lectiva, la vida veïnal, l’acolliment
als nouvinguts, la fraternitat, la solidaritat, la defensa del bé públic.
14. Consens: és l’acord d’un conjunt de
persones, malgrat puguin partir d’opinions o interessos privats diferents, amb
voluntat cordial de buscar allò que beneficiï al conjunt. És la
veritable democràcia (voluntat del conjunt del poble). El vot, per tant, no és
estrictament democràtic: genera guanyadors i perdedors; només es fa la voluntat
d’una part del poble; es fonamenta en la cultura de l’enfrontament, de la no
acceptació de contradiccions (no dialèctica), i en la urgència que impedeix
construir consens.
15. Assaig i error: la natura ha evolucionat
així en milions d’anys, i és així com aprèn a caminar tot ésser viu. L’actual
proteccionisme o paternalisme (“el poble no pot decidir; es podria equivocar”)
i l’infantilisme popular (“ja decidiran per nosaltres”) impedeix la maduració
col·lectiva i deixa via lliure a l’actual degradació.
16. Cultura dialèctica: Ens cal, primer de
tot, reeducar-nos en el veritable diàleg, en una nova cultura que
accepti les contradiccions i diferències, la diversitat, mitjançant el diàleg i
la fraternitat, començant a construir consensos a partir d’allò que uneix. Cal
abandonar el desig d’immediatesa: el consens i el canvi vers la democràcia i la
sostenibilitat de segur que seran lents.
17. Principi de partida: si bé l’únic principi de funcionament a l’hora
d’acordar res hauria de ser el consens, pot ser útil de partida basar-se
en el principi de sostenibilitat o respecte radical i igualitari a totes les
realitats, sense jerarquies, que es pot traduir, per ordre de rang, en el
respecte als drets universals ambientals i als drets universals
humans nacionals, els socials i els individuals. Tots són necessàriament
compatibles.
18. El castell o l’arbre
de les assemblees: No és senzill organitzar les nostres comunitats
humanes de manera que tots hi puguem participar. Ens duria molts anys
d’assaigs i errors trobar la manera d’implantar una veritable democràcia
participativa. Proposem d’adoptar, per tant, el model que ofereix la secció de
Germanies de la Fundació Randa, fruit de dècades d’estudi i d’investigació
d’experiències històriques i actuals. Constituir l’assemblea de cada comunitat
territorial no suposa, d’aquesta manera, una dedicació significativa en temps
ni esforç; es tracta de reconstruir el “sistema nerviós” de la comunitat
humana.
“Un
país –sigui municipi, comarca, nació o de qualsevol altra escala- sense poble
organitzat esdevé un cos social, cultural i territorial sense ànima, presa
fàcil dels carronyaires que sempre vigilen des dels aires elevats del poder”.
(L.M. Xirinacs)
19. El paper de cadascú: per a la revolució de la democràcia només cal començar per dedicar una o dues hores al mes a participar en la corresponent assemblea de carrer o barri, per tractar primer els afers més propers i, a partir d’aquí, anar teixint i articulant progressivament la força del poble cap els nivells territorials superiors: municipi, comarca, país, nació... Cada assemblea es constitueix, d’aquesta manera, per un portaveu de la voluntat de l’assemblea del nivell territorial menor, agrupats sempre en petit nombre (7-9 màxim), fins bastir l’arbre de l’assemblea de cada nació, amb les arrels ben fondes fins cada llar, fins la masia més aïllada i fins bastir el bosc de l’Assemblea d’assemblees de les nacions unides. És la nostra responsabilitat, doncs, començar per la nostra.
Lluís Planas
complementant el document "Comunitat Humana" de L. M. Xirinacs i altres col·laboradors.