Som el poble de la Flama del Canigó
Escric aquest article pels volts del 24 de juny, la Diada nacional dels Països Catalans, la nostra estimada i malmesa nació mil·lenària, Pirineu amunt i Horta avall, del Ponent a mar enllà. No crec que sigui gens casual que sigui pels volts del solstici d'estiu: la màxima proximitat al sol, la màxima llum, la diada del foc, aquell foc que purifica l'or i crema la palla.
Això determina de segur el nostre destí i la nostra vocació com a nació davant del món:
🔥Ser un poble que, com tots els pobles i éssers, triem si ser or o palla.
🔥Ser un poble sorprenentment creatiu, resistent i resilient,
malgrat l'enorme opressió que patim de fa segles.
🔥Ser per caminar, per ser lliures a fi de poder fer un país just i per aportar la nostra veu, dons i compromís al món, entre ells, mostrar un nou camí d'alliberament als milers de pobles oprimits de la terra.
Quins creieu vosaltres que són aquests dons i aportació com a nació al món?
Ho provarem de tractar en propers vídeos sobre la fase de primavera i de l'estiu en el camí a la plenitud (al canal Camí Cargol del Telegram).
Aquest foc és simbolitzat també pel número 8: la consciència i ànima universal que transformen aquest món a través nostre, si així ho volem i si ens hi deixem prendre. I la conseqüent regeneració i renaixement.
Per això es considera que és el número de l'amor universal, representat en la 3a volta de l'espiral del camí a la plenitud, igual com el 7 es considera
que és de la dimensió nacional en la tradició judeico-cristiana.
En grec és el terme "eskhaton" que tant
valorava i impressionava a Xirinacs, sobre el que va escriure diferents articles i que ell mateix encarnava, com altres persones que han saccejat la història de la humanitat amb la seva entrega a la dimensió col·lectiva i universal.
Si voleu aprofundir en l'enorme potència i complexitat d'aquest terme segons Xirinacs, vegeu:
- El seu article "Eskhaton"
- El seu llibre "El terror, la pau i el sagrat" (disponible en PDF), on hi ha l'article Eskhaton i d'altres relacionats; la part més interpel·ladora i escatològica de Xirinacs.
- Novetat editorial: "Esimar l'enemic. Texts sobre noviolència" (2024)
Inspirat en el seu llegat, el 8 és la forma que ha pres el Camí dels Països Catalans i també el seu brancal "el Camí de Vidabona, Núria i Montgrony: camí a la plenitud".
M'ha agradat veure en la felicitació de la Diada nacional dels Països Catalans d'enguany que ha enviat el Consell de la República, moltes ressonàncies amb el camí a la plenitud xirinaquià:
"El 23 de juny se celebra la nit de Sant Joan arreu del domini lingüístic
català. El foc hi és ben present per cremar el que ja no ens serveix i
donar pas al que és nou i necessari, amb el desig que sigui un foc que
cremi la divisió entre les forces independentistes i que generi llum,
que ens reuneixi a tots en la mateixa conversa i que il·lumini el camí
de la Democràcia i la Pau que ens ha de dur a la Llibertat i a la
construcció de l’Estat independent que volem.
La flama és la llum que no s'apagarà mentre quedi un sol repte de país
que no s'hagi assolit. La força de la flama és la resistència d'un poble
tossudament alçat que defensa la llengua, la cultura i el país, és el
foc del desig d'uns Països Catalans que creuen en el seu futur."
I un fragment del manifest de la Flama del Canigó d'enguany, fet per la Núria Cadenes:
"Som el poble de la flama del Canigó.
Som fills d'aquesta flama.
Som la gent que l'encén i que s'hi afegeix i que la transporta i que la
traspassa. De Salses a Guardamar i de Fraga a Maó en xarxa dúctil de
fils de tota mena per encendre les fogueres i dansar al seu voltant o
per seure i contemplar-les o per emocionar-se, només, de saber que hi
són. De saber que són i que es volen lliures. De saber que, si ho volen,
ho seran."
Coneixeu la història de la Flama del Canigó?
Resulta també fàcil visualitzar com cada comunitat ho fa una mica a la seva manera: posant en comú les coses a cremar amb ritual conjunt, amb rotllanes petites al voltant de la seva foguera, cosa que anirà creant tradició. Anotant-ho en papers o amb objectes que ho representin, ho llancen al foc mentre es canta la Cançó del foc joliu o altres que es creïn o que s'adaptin d'altres cultures, mentre la gent dansa i salta damunt les brases en un ritual catàrtic amb tambors i tota mena d'instruments. I la coca, el cava, el sopar popular i els petards. I el ball festiu, amb ritmes i cançons diverses, però principalment d'arrel pròpia, com seria en tota cultura sana.
Els portaveus dels diferents pobles i comarques d'arreu dels Països Catalans, l'endemà, diada de Sant Joan, posen en comú per algun mitjà el què ha cremat la seva gent, i això es difon pels mitjans de comunicació i xarxes, perquè és clau per dreçar el camí col·lectiu, el destí comú de tot l'any següent. O no seria fascinant veure què ha cremat cada comarca, explicat per la mateixa gent?